tirsdag den 8. november 2011

Definition af målgruppe

Eksamensprojektet går ud på, at vi skal tiltrække flere folk til at bosætte sig i Køge kommune. Eftersom der i forvejen er mange ældre, så skal vi få tiltrukket flere børnefamilier, så de kan få gang i væksten, hvilket der er hårdt brug for både nu og i fremtiden.

Børnefamilier bliver tiltrukket af de pasningsmuligheder, som Køge kommune tilbyder i modsætning til København som ingen pasningsgaranti har. Der er ligeledes mange naturområder, strande og en hyggelig gammel bydel, som passer perfekt til en stille og rolig familie, som ønsker at bo i et stille område. Køge tilbyder altså et roligt miljø til børnefamilier, som er blevet trætte af bylivet i København, men der er stadig noget genkendeligt i Køge da det har en kombination af nyt og gammelt. Hvis forældrer tænker på hvad der er godt i Køge i de fremtidige planer, så vil deres generationer opleve, at Køge har fremtidsplaner om at udvide Køge så det bliver mere effektivt og attraktivt at bo og arbejde i Køge.

For at beskrive vores målgruppe, har vi udarbejdet og analyseret nogle modeller som beskriver den mere præcist. De modeller vi anvender er SWOT-analysen, Segmenteringskriterier på konsumentmarkedet og Minervamodellen.

Segmenteringskriterier på konsumentmarkedet




Denne model beskriver de relevante segmenteringskriterier (målgruppen), der er på dette marked, de hjælper til at beskrive målgruppen mere.

Geografiske: Køge ligger centralt, og har en afstand til København på 40 km. Men derfor er det stadig muligt at komme nemt og hurtigt frem og tilbage, ved hjælp af motorvejen og togene. Derudover har Køge fået tildelt navnet "Porten til Sjælland", fordi Køge er en gammel købstad.

Demografiske: Det er børnefamilier i alderen 25-40 år. De har alle en uddannelse, og derfor har de større mulighed for at få et job, medmindre de allerede har et, og derfor er der større muligheder for at skabe mere vækst. Familiens indkomst har ingen betydning her, for alle skal have mulighed for at bosætte sig i Køge. Vi satser på de familier med børn i en mindre alder, fordi vi gerne vil have, at de skal blive boende i Køge / have opvækst i Køge ved alle de uddannelsesmuligheder.

Adfærdsmæssige:?

Psykologiske: Børnefamilierne har stor interesse i at hjælpe det samfund de befinder sig i, med den beskæftigelse vil det hjælpe væksten til at blive højere i Køge. Dette skaber også bedre muligheder for familierne med bl.a. uddannelse og arbejde. Ud fra de psykologiske segmenteringeringskriterier kan man finde ud af, hvor i Minervamodellen målgruppen hører hjemme, da den beskriver målgruppens holdning og livsstil til tingene.


Minervamodellen


I denne model finder man ud af, hvilke(t) felt målgruppen er placeret i, ud fra det der er beskrevet i ens segmenteringskriterier på konsumentmarked, psykologiske. Det er med til at dele målgruppen op i segmenter, som hver har en farver, der symboliserer en eller flere værdi(er), målgruppen ejer.

I Minervamodellen er vores målgruppe, børnefamilier, placeret i den grønne farve, og ligger nærmere op ad det moderne end de idealistiske, da børnefamilierne er opdated på alt det nye, og ofte er karriere- og familiebevidste. Derudover lægger de stor vægt på kultur og natur, og vores målgruppe er miljøorienteret og de værdsætter deres bolig. Samtidig er familierne højtuddannede og bor i byen.

SWOT-analyse


SWOT-analysen viser en virksomheds stærke og svage sider på det interne marked, altså virksomhedens sider. Derudover viser det virksomhedens muligheder og trusler der er på det eksterne markedet. 

Stærke sider:
Køge kommunes stærke sider, at byen ligger tæt på hovedstaden, og har gode og mange transportmuligheder - motorvej, tog og bus. Derudover tilbyder kommunen en pasningsgaranti, som er en kæmpe fordel, da det er noget der ikke ses ofte. Køge har mange naturområder - strand og skove, og så har de satset på miljøvenlige boliger og har vundet prisen "Årets handelsby" - som kan være med til at tiltrække flere til Køge. Som sagt Køge "har noget for enhver smag!"

Svage sider:
Den største svaghed Køge har, er, at der bor mange ældre, der ikke er erhvervs-aktive, og dette er bl.a. med til at Køge lider så meget under den økonomiske krise og har en lav vækst - dette er skyld i at Køge kommune har få penge til rådighed. En anden stor svaghed er også, at der er meget lang tid til, at Køge får bygget og gjort deres transportmuligheder endnu bedre. 

Muligheder:
Når udvidelsen af byen træder i gang, giver det nye "supersygehus", og udvidelsen af motorvejen og jernbanen en god mulighed for Køge, da det er med til at skabe flere arbejdspladser, og mere vækst. Derudover er denne udvidelse også med til at flere virksomheder ser fordel i at åbne virksomhed i Køge, og derfor være med til at skabe mere vækst for Køge.

Trusler:
De største trusler der truer Køge i øjeblikket er den økonomiske krise, som er med til at sætte velfærden under pres. Derudover kan deres fremtidige projekt også være en trussel for Køge, da det er nu vi skal få flere borgere og erhvervsaktive i Køge - men at det først er om 10-15 år deres projekt om udvidelse i Køges havneområde vil stå færdig. 
Derudover har Køges vandværk, de sidste mange måneder, været et helvede, da det har vist sig, at Køge kommune har forurenet drikkevand og havvand. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar